Uživatelské testování v praxi 2. díl

Právě čtete druhý článek ze série o uživatelském testování. Pokud jste ještě nečetli první, určitě se na něj podívejte. Dozvíte se v něm, co uživatelské testování je, kdy je vhodné ho využít a také, co a v jaké fázi projektu testovat. Nakousli jsme i více metod testování abyste si udělali představu, jaké jsou možnosti a jak se od nich uživatelské testování liší.

Jaký je postup?

Testování není nijak složité, skládá se z 5 etap (kroků):

  1. Vyberte co chcete testovat. 
  2. Vyberte testery.
  3. Připravte scénář a úkoly pro testery.
  4. Testujte a poté hned vyhodnocujte.
  5. Sepište akční kroky a udělejte plán priorit.

Vyberte co chcete testovat 

  • Netestujte obecně.
  • Vyberte si konkrétní část / problém a testujte, například:
    • nákupní proces na webu, 
    • kompletnost informací,
    • práce s uživatelským účtem, apod.

Vyberte testery

  • Můžete sami, nebo využijte agenturu.
  • Nebojte se vybrat i z řad zákazníků.
  • Pro výběr klidně připravte krátký dotazník.
  • Doporučuje se 3 až 6 testerů.
  • Vybírejte pouze z cílové skupiny.
  • Z cílové skupiny, ale různorodě - pohlaví, věk, nákupní fáze (připraven k nákupu, teprve se rozhoduje apod.).
  • Připravte si pro ně odměnu za jejich čas (finance, dárek).

Připravte scénář a úkoly

  • Nechte testery dělat úkoly, je to mnohem přirozenější než aby hodnotili přímo - přiblížíte se tím uživatelům, kteří také jdou na váš web s cílem (úkolem).
  • Pokud je to potřeba, nastiňte jim situaci, do které se mají vžít.
  • Při plnění úkolů již komentují co se jim nezdá, ale stále jdou za cílem.
  • Připravte si na závěr dotazník, které povedou ke konstruktivním odpovědím, nepodsouvejte v nich své domněnky. Neptejte se líbí / nelíbí.
  • Pokud ještě nemáte, nebojte se testerů zeptat na pár otázek o nich v závěru, abyste věděli kdo testuje.
  • Nepřežeňte to, 5 až 10 otázek jako strop je tak akorát, aby testování netrvalo o moc déle, než hodinu. S vyplněním dotazníku by se tester měl vejít do dvou hodin stropem.
  • Testujte klidně i stránky konkurence.

Testujte a vyhodnocujte

Varianty testování

  • Můžete využít online formu, kdy tester testuje odkudkoliv a natáčí ho u toho kamera. Výstup bude formou videa s komentářem, vyplněným dotazníkem a případně sepsanými poznámkami.
  • Nebo zvolte osobní variantu.
    • I tak si testování klidně natáčejte se zvukovou stopou.
    • Vyberte si maximálně 2 až 3 pozorovatele.
    • Dbejte aby testování vedla pouze jedna osoba, která bude schopná komunikovat testera na výbornou (jasně, vstřícně, příjemně, sebejistě).
    • V závěru můžete ještě diskutovat.

Vyhodnocujte, sestavte akční plán

  • Ujasněte si co měli testeři za společné problémy a připomínky.
  • Připravte si co se bude řešit prioritně, zohledněte.
    • Shodlo se na tom více testerů?
    • Jak rychle umíme změnu udělat?
    • Návratnost investice?
    • Poměr nákladů a potenciálu změny?
  • Formulujte jasně zadání pro realizační tým - akční kroky.
    • Co a jak je potřeba měnit v textaci -> Copywriter.
    • Co za další obsahy je potřeba změnit -> Fotografie, Videa.
    • Změny v rozvržení a logice prvků na webu -> UX designér.
    • Změny v grafické podobě webu -> Grafik.
    • Změny ve funkčnosti -> Vývojářský tým.
  • Realizujte a měřte výsledky a dopady- u nejistých věcí vytvořte A/B testování s novou a původní variantou pro ujištění se, že měníte věci správným směrem.


Příště se podíváme na ukázku co odhalilo uživatelské testování v praxi u našeho klienta.

Články v sérii:


Potřebujete
svůj projekt
posunout vpřed?

Pojďme se domluvit na nezávazné konzultaci