GDPR se u věnuje náš kolega Pavel Petráček již řadu měsíců a jeho účast na této konferenci byla vyvrcholením v úsilí být specialistou na GDPR v marketingu a pomoci vše zvládnout našim klientům. Přečtěte si jeho postřehy, které během konference nasbíral.
Konference probíhala v příjemném prostředí Clarion Congress Hotelu v Praze. Program začínal v 9 hodin. A bylo se opravdu na co těšit. Předem musím říct, že vše zvládli pořadatelé na výbornou. Jen příště prosím nedávejte lidem tolik výborných dortíků a zákusků, protože tolik sladkého jsem nesnědl za poslední rok. Ale cukr se hodil, bylo potřeba vydržet soustředěný, ale cukr je i v ovoci, které chybělo.:)
Celou akci zahájila Petra Dolejšová, která je opravdu skvělá - neznám jinou advokátku, která tak dobře rozumí i marketingu a mluví jako normální člověk. První co zaznělo bylo, aby nikdo nepanikařil, že ÚOOÚ nebude hned rozdávat velké pokuty. “Prosvištěli” jsme základní pojmy a šli rovnou na věc. Díky domácím úkolům, které jsme dostali před konferencí, jsme byli všichni připraveni jít do hloubky a hlavně řešit konkrétní věci. Určitě si zapamatujte, kdo je správce a zpracovatel osobních údajů.
Správce je ten, kdo sbírá osobní údaje a je za jejich bezpečnost odpovědný. Tedy třeba majitel e-shopu.
Zpracovatel je například nástroj, který používáte na rozesílání emailů, analytiku apod. Jde třeba o Google Analytics, Mailchimp a další.
Po Petře si vzala slovo Anna Sálová, milovnice rocku a jedna z nejlepších na obsahové strategie. A co je pro vás z její přednášky nejdůležitější? Pozor na soutěže s fotkami, umísťování fotek zaměstnanců na weby a sociální sítě. Navíc, pokud se vám o marketing stará agentura, ale i freelancer, nezapomeňte s ním uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu, ve které bude jasně definováno, kdo, kam a proč má přístup k osobním údajům. Pokud jste našimi klienty, tak vás brzy budeme kontaktovat - smlouvy již připravujeme.
Ne, nebojte! Remarketing i retargeting bude možný i nadále, ale pouze se souhlasem každého uživatele. O omezení na Facebooku hezky mluvil Honza Bartoš. Závěr je takový, že Facebook sám zatím nedodržuje podmínky o ochranně osobních údajů, a ani nám nedává možnost v případě potřeby smazat některé osobní údaje, které využíváme v rámci PPC na této sociální sití. Správně bychom tedy některé formy reklamy na Facebooku neměli vůbec používat. Naštěstí Facebook začal tento problém řešit a od května by měl mít vše připraveno - alespoň to tvrdí. Pamatujte si ale jednu důležitou věc, vy zodpovídáte za to jaký nástroj si zvolíte a využíváte!
Naštěstí v nařízení o GDPR existuje i pojem oprávněný zájem, tedy žádný konec affiliate nehrozí, uklidnil všechny afiláky legenda české affiliate a autor jediné knížky o affiliate marektingu v češtině Mário Roženský. Touto cestou děkuji Máriovi za čas, který mi věnoval po své přednášce. Pokud jste provozovatel affiliate programu, tak zjednodušeně je nutné jen upravit obchodní podmínky, kde uvedete jaké data zpracováváte a na koho se v případě žádosti o vymazání ve firmě obrátit. Záleží na typu podnikání a je vhodné vždy vyřešit konkrétní podmínky s vaším (firemním) advokátem. Affiliate partneři musí stejně jako doteď informovat své uživatele, že předávají cookies třetí straně.
Perfektní přednášku o e-mailingu měl také Jakub Čižmar. I když ho sleduji, na přednášce mě mile překvapil. Nejen monha praktickými radami, ale také perfektním přístupem vnímat GDPR jako skvělou marketingovou příležitost, mít kvalitnější databázi kontaktů a hlavně vašim zákazníkům nabízet opravdu něco navíc a nejen prázdné řeči.
Po jeho přednášce jsme se už všichni těšili na oběd. Catering byl super včetně atmoséfry. U oběda jsem diskutovali o GDPR i dalšími účastníky.
Nejkratší a nejpozitivnější přednášku měl Pavel Ungr, který potvrdil, že GDPR není nutné v rámci SEO řešit. Jedině v případě marketingových nástrojů je nutné mít zprostředkovatelskou smlouvu. Ujistil nás, že mluvil jak s Filipem Podstavcem, který vlastní podle nás nejlepší český marektingový nástroj Marketing Miner, tak i se zástupci z Collabimu, a oba nástroje již připravují tyto smlouvy a budou GDPR friendly. Pokud pracují vaši markeťáci i se serverovými logy, je nutné mít zpracovatelskou smlouvu.
Pozor na cookies lišty - ani samotný Google je nemá správně! I v oprávněném zájmu musíte uživatele informovat a umožnit jim nesouhlasit se sbíráním informací.
Používáte Google Analytics, Google Search Console, Mailchimp, Salesmanago, HotJar a další nástroje, které vám usnadňují práci? Se všemi musíte uzavřít zprostředkovatelskou smlouvu. A jak jí zařídit? Snadno, najdete jí většinou ve všeobecných obchodních podmínkách. Pozor ale na nástroje, které mají servery mimo EU. Třeba oblíbený nástroj Yandex metrica. Pokud smlouvy nechcete hledat, jednoduše napište na zákaznickou podporu a požádejte o potřebné informace.
Na závěr si opět vzala slovo Petra Dolejšová, která připomněla, abychom nepanikařili a začali v klidu vše připravovat. Sdělila nám, že mluvila přímo se zaměstananci ÚOOÚ a ti jí ujistili, že v první fázi nebudou hned pokutovat, pokud uvidí snahu pracovat s osobními údaji dle nařízení EU o GDPR. Pokud se ale porušení budou opakovat, přistoupí k pokutování.
Jak začít si můžete přečíst v našem prvním článku o GDPR. Pokud chcete pomoci s nastavením procesů u vás, neváhejte a napište nám nebo rovnou zavolejte.
Pojďme se domluvit na nezávazné konzultaci